EQT Mid Market säljer IP-Only till EQT Infrastructure

• EQT Mid Market säljer IP-Only, en svensk snabbväxande leverantör av fiberbaserade infrastruktur, till EQT Infrastructure

• IP-Only har installerat fiberanslutningar till mer än 200,000 svenska hushåll, tredubblat antal anställda, samt fyr-, respektive femdubblat intäkter och EBITDA

Fonderna EQT Mid Market och EQT Mid Market Europe (tillsammans "EQT Mid Market") säljer IP-Only (eller "Företaget"), en snabbväxande leverantör av fiberbaserad infrastruktur för datakommunikation, till EQT Infrastructure IV-fonden (eller "EQT Infrastructure"). Köpeskillingen uppgår till SEK 18,250 miljoner (EUR 1,7 miljarder) samt en tilläggsköpeskilling på upp till SEK 1,000 miljoner (EUR 94 miljoner). Transaktionen genomfördes efter en konkurrensutsatt budprocess med både industriella och finansiella köpare.

EQT Mid Market förvärvade IP-Only 2013 då Företagets primära fokus låg på datakommunikations-lösningar till företag. I dag är IP-Only en ledande leverantör av kritisk fiberinfrastruktur till både företag och konsument med ett rikstäckande fibernät med hög kapacitet och anslutning till de övriga nordiska länderna. Från 2013 till 2018 ökade bolagets intäkter i genomsnitt med 34 procent årligen, från SEK 452 miljoner (EUR 42 miljoner) till SEK 1,940 miljoner (EUR 182 miljoner) och justerad EBITDA med i genomsnitt 39 procent årligen, från SEK 180 miljoner (EUR 17 miljoner) till SEK 930 miljoner (EUR 87 miljoner).

Under EQT Mid Markets ägarperiod har IP-Only investerat cirka SEK 9 miljarder (EUR 845 miljoner) i fortsatt utbyggnad av sitt fibernät samt drivit en ambitiös konsolideringsstrategi och genomfört 15 tilläggsförvärv och två utköp från Stockholmsbörsen. 2014 lanserade IP-Only ett Fiber-to-the-home-erbjudande ("FTTH") för att möta den ökande efterfrågan på höghastighetsinternet till svenska hushåll. Företaget har på så sätt spelat en viktig roll i byggandet av den digitala infrastruktur som utgör grunden för ett uppkopplat samhälle med förutsättningen att uppnå de globala målen för hållbar utveckling (”SDGs”). I dag är IP-Only den näst största leverantören av fiberinfrastruktur på den svenska FTTH-marknaden och den leverantör som bygger mest fiber på den svenska landsbygden.

Frida Westerberg, VD för IP-Only, kommenterade: "Med stöd från EQT Mid Market har IP-Only transformerats från en lokal datakommunikations-leverantör till en pan-nordisk leverantör av kritisk fiberinfrastruktur till både företag och konsument. IP-Only har haft en ledande roll i regeringens mål att tillgodose 98 procent av Sveriges hushåll och företag med höghastighetsbredband t.o.m. 2025. Vi ska fortsatt aktivt bidra till att uppnå detta mål och ser fram emot att fortsätta vår tillväxtresa med EQT Infrastructure och dra nytta av deras expertis och tidigare erfarenheter från att utveckla starka fiberbolag.”

Johan Dettel, Partner På EQT Partners och Investeringsrådgivare till EQT Mid Market, kommenterade: "EQT Mid Market är stolt över att ha varit en del av IP-Onlys utvecklingsresa de senaste sex åren då företaget har transformerat det fasta telekominfrastruktur-landskapet i Sverige. Vi är djupt imponerade över vad som har åstadkommits av Frida Westerberg och hennes team och IP-Only är idag väl positionerat för fortsatt stark utveckling. Företaget har en kritisk roll för att möjliggöra digitaliseringen av Sverige, inklusive landsbygden, vilket är en förutsättning för att möjliggöra digital integration, social utveckling och hållbar ekonomisk tillväxt. IP-Only är ett mycket spännande företag som definierar private equity som ägarmodell genom kombinationen av investeringar och risktagande med ett betydande bidrag till samhällsutvecklingen."

Transaktionen väntas stängas i juni 2019.

J.P. Morgan och SEB agerade finansiella rådgivare och White & Case som juridisk rådgivare till EQT Mid Market.

Kontakt
Johan Dettel, Partner at EQT Partners och Investeringsrådgivare EQT Mid Market, +46 8 506 55 350
EQT Press Office, press@eqtpartners.com, +46 8 506 55 334

Om EQT
EQT är ett ledande globalt private equity-bolag med mer än 61 miljarder euro i rest kapital i 29 fonder och omkring 40 miljarder euro i förvaltat kapital. EQT-fonderna har portföljbolag i Europa, Asien och USA med en total omsättning på cirka 21 miljarder euro och 127 000 anställda. EQT arbetar med sina portföljbolag för att uppnå en hållbar tillväxt, operationell effektivitet och marknadsledande position.

Mer info: www.eqtgroup.com

Om IP-Only
IP-Only är en ledande oberoende leverantör av fiberbaserad datakommunikation och datacenter-tjänster i Sverige. IP-Only äger och driver ett högkapacitetsfibernät som förbinder de nordiska huvudstäderna samt Sveriges andra och tredje största städer, Göteborg och Malmö

Mer info: www.ip-only.se