EQT Mid Market förvärvar IT-driftleverantören Candidator

• EQT Mid Market förvärvar Candidator, en svensk leverantör av IT-drifttjänster med kapacitet för komplett IT-outsourcing i Sverige och Norge
  • EQT Mid Markets ambition är att driva fortsatt tillväxt och stärka Candidators erbjudande, både organiskt och genom tilläggsförvärv
  • Möjlighet att konsolidera en fragmenterad nordisk IT-driftmarknad

EQT Mid Market Europe-fonden (“EQT Mid Market”) meddelar idag att man ingått ett avtal om att förvärva Candidator Holding AB (”Candidator” eller ”Bolaget”) från det privata investmentbolaget Sobro och minoritetsägare.

Candidator grundades 1997 och är en svensk leverantör av IT-drifttjänster med kapacitet för komplett IT-outsourcing som levererar främst avtalsbaserade tjänster till sina kunder, exempelvis molntjänster, hosting och applikationstjänster. Candidator har sitt huvudkontor i Alingsås och drygt 300 anställda i Sverige och Norge, samt en årlig omsättning på omkring SEK 450 miljoner. Genom att kombinera ett starkt kundfokus med högkvalitativa IT-driftlösningar har Candidator byggt en lojal kundbas och starka kundrelationer inom SME-segmentet.

EQT Mid Market kommer stötta Candidators tillväxtstrategi samt utveckla dess plattform och erbjudande, både organiskt och genom tilläggförvärv. Bolaget förväntas gynnas av rådande sekulära trender kring ökad andel IT-outsourcing och mer utbrett användande av molntjänster.

”EQT har följt den svenska IT-driftmarknaden under lång tid och ser Candidator som en attraktiv plattform för att konsolidera en fragmenterad marknad. Vi är imponerade av Candidators starka tillväxt och den branschledande kundnöjdhet som grundarna och ledningen framgångsrikt byggt upp. EQT:s expertis inom TMT- och tjänstesektorn, tillsammans med ett starkt nätverk av industriella rådgivare, kommer stötta Candidators fortsatta tillväxt och utveckling”, säger Johan Dettel, Partner på EQT Partners, Investeringsrådgivare till EQT Mid Market.

”Vi ser fram emot att välkomna EQT som vår nya majoritetsägare. Det är dags för Candidator att ta nästa steg på den nordiska IT-driftmarknaden och EQT kommer göra det möjligt för oss att fortsätta utveckla vår plattform och framtidssäkra vårt erbjudande där kunden alltid står i fokus. Stödet från EQT innebär nya förutsättningar för oss att skapa en ledande nordisk IT-driftgrupp”, säger Johan de Verdier, VD på Candidator.

HDR Partners bistod med M&A-rådgivning till EQT Mid Market, White & Case var legal rådgivare, Bain var kommersiell rådgivare och KPMG var finansiell- samt skatterådgivare. Samtliga parter har enats om att inte offentliggöra affärens transaktionsvärde.

Kontakt:
Johan Dettel, Partner på EQT Partners, Investeringsrådgivare till EQT Mid Market, +468 506 55 350
EQT Press Office, +468 506 55 334

Om EQT
EQT är ett ledande globalt private equity-bolag med cirka 38 miljarder euro i rest kapital i 25 fonder. EQT-fonderna har portföljbolag i Europa, Asien och USA med en total omsättning på cirka 19 miljarder euro och 110 000 anställda. EQT arbetar med sina portföljbolag för att uppnå en hållbar tillväxt, operationell effektivitet och marknadsledande position.

Mer information: www.eqtpartners.com

Om Candidator
Candidator AB har kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Vara, Skövde, Bergen, Oslo och Alingsås, där bolaget idag förfogar över sammanlagt fyra toppmoderna datahallar som dygnet runt, året om, levererar stabil och effektiv IT-drift till bolagets cirka 400 avtalskunder. Candidator har sedan starten 1997 visat en stark tillväxt och har idag cirka 300 anställda. Bolagets strategi är att bygga långsiktiga kundrelationer genom att kombinera hög servicenivå med effektiva IT-lösningar som ger kunden tydliga affärsmässiga fördelar.

Mer information: www.candidator.se