EQT Opportunity säljer Granngården

• EQT Opportunity säljer Granngården, en av de största detaljhandelskedjorna i Sverige, till Felleskjøpet, en ledande norsk leverantör till lantbruksektorn och butikskedja med fokus på trädgård, hus, smådjur, friluftsliv och lantbruk

• Under EQT Opportunitys ägande har Granngården utvecklats till en modern, integrerad och lönsam detaljhandelskedja

EQT Opportunity har sålt GG Holding AB ("Granngården" eller "Bolaget") till Felleskjøpet Agri SA ("Felleskjøpet"). Granngården har ett rikstäckande butiksnätverk innefattande 108 butiker och e-handel med en tydlig inriktning mot både konsument- och företagsförsäljning. Bolaget har ett omfattande produktutbud med rejäla produkter inom odling, trädgård, djur och natur. Granngården har sitt huvudkontor i Malmö, Sverige och har cirka 550 anställda.

EQT Opportunity förvärvade Granngården 2008 och har sedan förvärvet arbetat tillsammans med ledningen för att utveckla Bolaget. Under de senaste åren har Granngården genomgått en förändringsresa och efter omfattande investeringar i butiksnätverk, IT-system och marknadsföring har betydande lönsamhets- och effektivitetsförbättringar uppnåtts.

Albert Gustafsson, Director på EQT Partners samt investeringsrådgivare till EQT Opportunity, kommenterar: "Vi är stolta över Granngårdens utveckling till en modern, integrerad och lönsam detaljhandelskedja. Jag är övertygad om att Felleskjøpet är en bra ny ägare till Granngården givet deras branscherfarenhet och den industriella logiken".

Per Sigvardsson, VD för Granngården, kommenterar: "Under de senaste åren har Granngården ändrat sin strategiska riktning, vilket resulterat i ett starkare kundfokus och en mer resultatfokuserad kultur. Granngården har idag en stark plattform för fortsatt tillväxt och jag ser fram emot att vidareutveckla Bolaget under Felleskjøpets ägarskap".

John Arne Ulvan, VD för Felleskjøpet, kommenterar: "I Granngården har vi funnit en stark plattform för expansion till Sverige. Förvärvet av Granngården utgör en viktig strategisk milstolpe för oss och jag är övertygad om att denna industriellt riktiga affär kommer att gynna båda företagen och deras kunder".

Nordea, Roschier och EY har agerat rådgivare till EQT Opportunity.

Kontakt:

Albert Gustafsson, Director på EQT Partners, investeringsrådgivare till EQT Opportunity, +46 8 506 553 28

Kerstin Danasten, EQT presskontakt, +46 8 506 553 34

Om EQT
EQT är ett ledande riskkapitalbolag i Europa med cirka 30 miljarder EURO i rest kapital. EQT har investeringar i portföljbolag i Europa, Asien och USA. Portföljbolagen har en sammanlagd omsättning på mer än 15 miljarder EURO och cirka 100 000 anställda. EQT strävar efter att portföljbolagen ska bli långsiktigt framgångsrika, ha ledande marknadspositioner och stark operationell förmåga.

Mer information finns på www.eqtgroup.com Om Felleskjøpet
Felleskjøpet är en ledande norsk leverantör till lantbruksektorn och driver en butikskedja med fokus på trädgård, hus, smådjur, friluftsliv och lantbruk.

Mer information finns på www.felleskjopet.no